Pielgrzymka Warszawa-Licheń-Toruń. Tekst i zdjęcia Sylwia Zlot, Magdalena Próchniak

Zdjęcie3018

W dniach 16 i 17 listopada 2013 roku odbyła się pielgrzymka, organizowana przez księży z naszej parafii, na trasie Warszawa- Licheń- Toruń. W pielgrzymce wzięły udział 53 osoby.

Zebraliśmy się pod kościołem o 6.00 i rozpoczęliśmy naszą pielgrzymkę od modlitwy poprowadzonej przez ks. Andrzeja Szałęgę. Po 3 godzinach jazdy dotarliśmy do Warszawy i udaliśmy się na grób błogosławionego ks. Jerzego Popiełuszki. Usłyszeliśmy tam historię życia i męczeńskiej śmierci księdza, który swoimi słowami i czynami dawał ludziom siłę i chęć do walki ze złem. Potem zwiedziliśmy poświęcone mu muzeum i wpisaliśmy się do księgi pamiątkowej.

Po wizycie w muzeum wyruszyliśmy do Lichenia- jednego z najpopularniejszych sanktuariów w Polsce. Po przybyciu do Domu Pielgrzyma „Arka” rozpoczęliśmy zwiedzanie tego pięknego i pełnego wiary miejsca. Podążaliśmy krętymi ścieżkami prowadzącymi na szczyt kamiennej Golgoty, symbolizującej mękę i śmierć Chrystusa. Zwiedziliśmy zabytkowe kościoły, pełne niesamowitej atmosfery spokoju, oraz spacerowaliśmy pięknymi alejkami wokół majestatycznej bazyliki. O godzinie 18.00 wzięliśmy udział we mszy św. w bazylice, podczas której ujrzeliśmy odsłonięcie obrazu Matki Bożej Licheńskiej. Po mszy wróciliśmy do domu pielgrzyma na kolację, a o godzinie 21.00 uczestniczyliśmy w Apelu Jasnogórskim wraz z procesją. Po wyczerpującym i pełnym wrażeń dniu poszliśmy spać. Godzina 6.30- wyjazd.  Z wielkim smutkiem opuszczamy to wspaniałe, pełne nadziei i optymizmu miejsce. Naszym ostatnim punktem zwiedzania tej miejscowości jest lasek, w którym objawiła się Matka Boża w 1813 roku Tomaszowi Kłosowskiemu, gdy był on ranny i wzywał pomoc. Maryja pomogła mu i zobowiązała go do odnalezienia jej wizerunku. Odnalazł jej obraz w pobliżu Częstochowy i po kilku latach umieścił go na sośnie w maleńkiej kapliczce w lesie grąblińskim. W 1850 roku Matka Boża ukazała się trzykrotnie Mikołajowi Sikotce i wzywała ludzi do modlitwy, pokuty i nawrócenia, a po dwóch latach zapowiedziała epidemię cholery. Podczas epidemii wielu ludzi zostało uzdrowionych za Jej przyczyną.  Żegnamy Licheń z nadzieją, że niedługo nasze drogi życiowe znowu powiążą się z tym miejscem.

Po pięciogodzinnej jeździe dotarliśmy do Torunia na mszę św. Wysłuchawszy niedzielnego Słowa Bożego podczas nabożeństwa odprawionego przez tamtejszych księży i ks. Andrzeja, wyruszyliśmy wraz z panią przewodnik w dalszą podróż. Pierwszym punktem zwiedzania była siedziba Radia Maryja. Usłyszeliśmy tam, jak z małej stacji radiowej powstała najpopularniejsza rozgłośnia katolicka w Polsce. Mieliśmy też okazję zobaczyć relikwie i wota znajdujące się w siedzibie radia.

Potem złożyliśmy ofiary dla radia i każdy pomodlił się w swojej intencji w kaplicy. Pięcioosobowa grupa pielgrzymów na czele z ks. Szałęgą pozdrowiła na antenie wszystkich mieszkańców parafii, w szczególności księdza proboszcza, nauczycieli i uczniów gimnazjum oraz swoje rodziny i znajomych. Po wizycie w Radiu Maryja udaliśmy się na Stare Miasto w Toruniu. Obejrzeliśmy tam m. in. dom Mikołaja Kopernika, gdzie nasza pani przewodnik opowiedziała nam historię najsławniejszego polskiego uczonego. Zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie pod jego pomnikiem. Następnie mieliśmy czas wolny, aby pospacerować po Starówce i kupić najlepsze toruńskie pierniki. O godzinie 15.00 wyjechaliśmy z Torunia, a ok. 21.00 wróciliśmy do Abramowa.

Mamy nadzieję, że nie tylko dla nas, ale dla wszystkich pielgrzymów, ta podróż będzie niezapomniana.

Magdalena Próchniak i Sylwia Zlot

PS: Więcej zdjęć Sylwii i Magdy  można obejrzeć w dziale Nasze Zdjęcia. (Redakcja)