W dniu 26 maja 2013 weszła w życie nowelizacja ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. W wyniku tej nowelizacji przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne wszystkich gruntów rolnych klas I-III wymaga zgody Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, niezależnie od ich powierzchni. W konsekwencji w odniesieniu do tych gruntów nie będą już mogły być wydawane m.in. decyzje o warunkach zabudowy, w sytuacji, gdy brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na kilka dni przed wejściem w życie tej nowelizacji, t.j. 23 i 24 maja Wójt Gminy Abramów wydał decyzje o warunkach zabudowy dla kilku turbin wiatrowych wraz z infrastrukturą (wniosek złożyła firma Elektrownie Wiatrowe Wschód). Z tego, co nam wiadomo, podobne decyzje w tym samym czasie były wydawane w Gminie Michów. Co najmniej dwie decyzje zostały uchylone przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Lublinie jako sprzeczne z prawem.
Tu nasuwa się interesujące pytanie: skąd ten pośpiech? Dla kogo były korzystne te decyzje, w przypadku, gdy nowelizacja ustawy doprecyzowuje proces odrolnienia ziemi…?
Widzę że temat elektrowni wiatrowych w gminie Abramów i Michów wraca jak bumerang. Problemem nie są same elektrownie ale ich umiejscowienie oraz rozwiązania prawne odnośnie umów na dzierżawy gruntów. W gminie Abramów parcie na szkło odnośnie wiatraków osiąga poziom maksymalny. Pytanie kto i ile przytulił … 🙂
http://www.youtube.com/watch?v=zkpop_FXkKc
Dzięki za link. Zamieszczamy film na stronie.